Zakelijk bloggen

7 tips om te beginnen met een zakelijke blog!

Gemiddelde leestijd: 15 minuten
zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen is een uitstekende manier om meer geld te verdienen met je bedrijf. Door te bloggen, kun je namelijk op gratis wijze grote aantallen potentiele klanten op je website krijgen. Een gedeelte van de bezoekers zal overgaan tot een aankoop.

Er zijn veel personen die een blog opzetten en dit puur zakelijk gebruiken, om dus geld te verdienen. Persoonlijke blogs zijn vrij ouderwets geworden. Met een zakelijke blog kun je ook veel makkelijker scoren in de zoekresultaten van Google. Je kunt dan namelijk gaan bloggen over relevante zoektermen die te maken hebben met het onderwerp je bedrijf. Personen met een persoonlijke blog, bloggen over van alles en nog wat en Google waardeert dit vaak niet.

Zakelijk bloggen kan dus een goede manier zijn om geld te verdienen en naar de next level te gaan met je bedrijf. Je kunt een volledig maandelijks, passief inkomen verdienen met een zakelijke blog, maar ook gewoon je bedrijf uitbreiden. In dit artikel ga ik je over de voordelen vertellen van zakelijk bloggen. Daarnaast geef ik je 7 tips om zelf aan de slag te gaan met je zakelijke blog.

Inhoudsopgave

Wat zijn de voordelen van zakelijk bloggen?

Voordat ik ga vertellen hoe je een zakelijke blog opzet en deze succesvol maakt, zal ik je even vertellen over de voordelen van zakelijk bloggen. Eigenlijk zitten er meerdere voordelen aan verbonden waarvan ik nu de belangrijkste toelicht.

  • Je kunt meer klanten krijgen: De belangrijkste reden om te beginnen met zakelijk bloggen is natuurlijk dat je meer klanten kunt krijgen. Als jij namelijk gaat bloggen over bepaalde zoektermen die je klanten gebruiken wanneer zij in Google zoeken, dan is er een kans dat jouw website bovenaan staat in Google en zij je website bezoeken. Uiteraard kun je in de blog je eigen product of andermans product promoten, zodat je meer klanten krijgt en dus meer geld verdient.
  • Je bent concurrentie voor: De kans is groot dat jouw concurrenten zich niet bezighouden met zakelijk bloggen. De meeste bedrijven laten namelijk kansen liggen die het internet biedt. Jij kunt hier op inspelen en één van de eerste bedrijven in jouw niche worden die begint met bloggen. Het voordeel hiervan is dat de concurrentie nog erg laag is. Je kunt dus makkelijk bovenaan komen te staan in Google.
  • Je bouwt aan een eigen publiek: Een ander voordeel van zakelijk bloggen is dat je een eigen publiek opbouwt. Websites en webshops in Google zijn veel stabieler dan bijvoorbeeld volgers op Facebook en Instagram, deze platformen kunnen elk moment wegvallen. Ook kun je besluiten een mailformulier te plaatsen in de blogs. Mensen kunnen dan hun e-mailadres invullen en komen op je mailinglijst terecht. Dit bestand kun je altijd behouden. Dit is ook de reden waarom zakelijk bloggen zoveel kansen biedt voor een groter en betrouwbaar klantenbestand.
  • Je bent goedkoper uit dan te adverteren: De meeste bedrijven die willen beginnen aan online marketing, zullen besluiten tegen betaling te adverteren. Dit kan echter veel geld kosten. Bedenk maar eens dat je op Facebook voor één nieuwe lead op je mailinglijst ongeveer 2,- euro of zelfs nog meer betaald. Je kunt wel begrijpen dat deze kosten behoorlijk oplopen als je een beetje grote mailinglijst wil krijgen. Echter, zakelijk bloggen kost je niets. De enige kosten die je hebt zijn de kosten om je website online te houden, wat vaak maar om enkele tientjes per jaar gaat. Om te scoren in Google hoef je helemaal geen geld te betalen. Natuurlijk kun je wel Google Ads inzetten om tegen betaling bovenaan te staan in Google, maar dit is vaak duur en ook helemaal niet nodig. Middels SEO kun je namelijk gratis bovenaan komen te staan.

Tips om een succesvolle zakelijk blog op te bouwen

Nu je weet wat de voordelen zijn van zakelijk bloggen wil je er waarschijnlijk zelf mee beginnen. Het kan immers een goede manier zijn om je bedrijf uit te breiden of een geheel nieuwe inkomstenstroom op te bouwen. Daarom ga ik je een aantal tips geven voor het opzetten en succesvol maken van je zakelijke blog.

Tip 1: Bepaal je markt

De eerste tip om te beginnen met zakelijk bloggen is het bepalen van je markt. Als je momenteel al een bedrijf hebt, is dit eenvoudig en kun je deze stap overslaan. Als je echter een zakelijke blog wil starten en je nieuw bent met ondernemen, dan is het belangrijk dat je een goede, specifieke markt uitkiest.

Je niche of markt betekent eigenlijk het onderwerp van je zakelijke blog. Je kunt een zakelijke blog opstarten over alle soorten producten en diensten. Het hoeven niet per se zakelijke producten te zijn. Je kunt ook gewoon een zakelijke blog starten over huidverzorgingsproducten, pianolessen, laptops, telefoons of andere consumentenproducten, om maar wat te noemen.

Het maakt niet uit of je bepaalde producten niet in je eigen bezit hebt. Je kunt namelijk ook producten van anderen promoten op je zakelijke blog. Hierover vertel ik je in een andere tip meer. Aangezien je alle soorten zakelijke blogs kunt starten, kan dus het slimste zijn zakelijk te bloggen over een onderwerp waar je zelf affiniteit mee hebt. Je kunt er dan namelijk veel over schrijven. Ook is het leuk om er mee bezig te zijn. Dit scheelt een hoop. Als je het schrijven van zakelijke blogs namelijk leuk vindt, is het geen werk en kun je meer blogs schrijven, zodat je veel meer geld verdient.

Tip 2: Zet een zakelijke blog op

De tweede stap is het opzetten van je zakelijke blog. Je zakelijke blog moet namelijk een .nl domeinnaam krijgen en online komen te staan. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel handige systemen die je de mogelijkheid bieden om te bloggen. Als je eigen product verkoopt, kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van Shopify. Zelf ben ik echter meer fan van WordPress en Marketheme. Met dergelijke programma’s kun je voor enkele tientjes per jaar een zakelijk blog met een .nl domeinnaam opstarten.

Zorg dat de domeinnaam het onderwerp van je zakelijke blog weergeeft

Je zakelijke blog hoeft niet ingewikkeld te zijn. Aan het begin hoef je echt niet zo te letten op het design. Het is namelijk belangrijker content te gaan schrijven, zodat je bezoekers gaat krijgen. Een prachtige zakelijke blog zonder bezoekers, gaat geen geld opleveren. Kies dus voor een standaard, maar rustig en netjes design en begin zo snel mogelijk met zaken die er écht toe doen.

Na het uitkiezen van je design maak je twee pagina’s aan, namelijk de homepagina en de blogpagina. Op de homepagina schrijf je een introductie tekst over wat mensen kunnen verwachten van je blog. Op de blogpagina komen alle blogs te gaan. Eventueel kun je er nog voor kiezen een contactpagina aan te maken. Dit is echter niet per se nodig. Je kunt namelijk in de individuele blogs je contactgegevens plaatsen of gewoon direct een linkje zetten naar de pagina waar personen een product of dienst kunnen aanschaffen.

Tip 3: Bepaal waar je over gaat bloggen

De volgende stap is te bepalen wat de onderwerpen zullen worden van je zakelijks blogs. Uiteraard moeten deze in één lijn staan met het hoofdonderwerp van je website. Stel dat je bijvoorbeeld een blog opzet over laptops, dan kun je gaan schrijven over de verschillende soorten laptops en hun voor- en nadelen.

Er zijn zowel gratis als betaalde tools waarmee je zoektermen kunt vinden die je potentiële klanten gebruiken als zij zoeken in Google. Denk bijvoorbeeld aan gratis tools, zoals: Semrush.com, Neilpatel.com, Answerthepublic.com en de Google zoekwoordplanner. In deze tools plaats je het onderwerp van je website waarna er grote lijsten met zoekwoorden uitkomen en het aantal keren dat er maandelijks naar wordt gezocht in Google. Over al deze zoektermen kun je zakelijke blogs gaan schrijven. Door deze blogs te optimaliseren voor Google, weet Google dat je over bepaalde termen schrijft en zal je beloond worden door bovenaan en op de eerste pagina’s van Google komen te staan.

Tip 4: Scoor hoog in de organische zoekresultaten

Nadat je een lijst hebt samengesteld van zoekwoorden om zakelijk over te bloggen, kun je beginnen met het schrijven van de teksten. Probeer zoveel mogelijk waarde te delen in de blogs, in ieder geval meer dan de huidige concurrenten doen die momenteel staan op de eerste pagina in Google.

Er zijn talloze factoren waar Google op let die bepalen of je hoog komt te staan in de organische zoekresultaten. Ik zal je hieronder enkele tips geven waar je sowieso op moet letten bij SEO. Als je dit doet, dan is de kans groot dat je concurrenten gaat overstijgen.

  • Verwerk de zoekterm in de kopteksten, H1, H2 en H3.
  • Plaats de zoekterm zo dicht mogelijk aan het begin van de tekst en maak deze vetgedrukt.
  • Plaats de zoektermen in je SEO titel en permalink.
  • Laat de zoekterm per 100 woorden eenmaal terugkomen.
  • Probeer het zoekterm schuingedrukt te maken.
  • Verwerk de zoekterm in de afbeeldingnaam, de alt tekst en de omschrijving.
  • Plaats in je blog een YouTube video die de zoekterm in de titel heeft staan.
  • Zorg dat de lengte van jouw tekst het gemiddelde aantal woorden is van de eerste 10 zoekresultaten in Google.

Pro tip: zorg dat andere websites en blogs naar jouw zakelijke blogs gaan linken. Vraag eventueel aan huidige klanten en zakelijke partners of zij een linkje willen opnemen.

Besef dat het even kan duren voordat je je eerste bezoekers begint te krijgen op je website. Als je website net online staat, moet Google je website nog indexeren. Laat dit je echter niet weerhouden om door te gaan met bloggen. Misschien zullen alle blogs niet even hoog komen te staan in Google, maar een gedeelte hiervan wel.

Met mijn sites scoor ik ontzettend snel in Google. Als ik bijvoorbeeld vandaag een zakelijke blog schrijf en deze upload in Google Search Console is de kans groot dat deze vandaag of morgen al toegankelijk is op de eerste pagina van Google. Om dit te bereiken dien je wel al iets langer bezig te zijn met blogs plaatsen op je site.

Tip 5: Krijg leads en realiseer verkopen

Dit is natuurlijk waar het daadwerkelijk om draait. Na het schrijven van de blogs, het optimaliseren van de blogs voor Google, zullen de bezoekers via Google op je website terecht komen. Hier wil je natuurlijk geld aan verdienen. Dit kun je realiseren door leads te verzamelen of direct verkopen te realiseren.

Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen een mailinglijst op te bouwen. Simpelweg plaats je een maillijst formulier op je website waar mensen hun e-mailadres achter kunnen laten. Om dit gedrag te stimuleren kun je een gratis weggever, zoals een e-book maken. Het wordt dan aantrekkelijker voor je bezoekers om zich in te schrijven.

Met handige systemen kun je gaan mailen naar je lijst. In de e-mails kun je informatie geven over het onderwerp van je website, je zakelijke blogartikelen promoten en natuurlijk je producten of diensten aanbieden. Mailchimp is gratis e-mailsoftware en ik maak zelf gebruik van het betaalde e-mailsoftware programma Enormail.

Tip 6: Ga optimaliseren en opschalen

Nadat je website online staat, de eerste bezoekers op je website zijn gekomen en je ook al de eerste sales hebt gerealiseerd, kun je gaan beginnen met optimaliseren en opschalen. Je kunt bijvoorbeeld via Google Search console in de gaten houden wat het gedrag is van je websitebezoekers. Ook kun je gaan spelen met de kleuren van knoppen en bekijken welke kleuren, teksten en knoppen de meeste leads en verkopen opleveren.

Ook is zakelijk bloggen een kwestie van blijven opschalen. Je dient steeds meer blogs te maken om steeds meer bezoekers op je website te krijgen. Oude artikelen blijven ranken in Google, maar je wil natuurlijk de grootste in je markt worden en zoveel mogelijk bezoekers krijgen. Dan is consistent zijn in het dagelijks of wekelijks plaatsen van nieuwe zakelijke blogs erg belangrijk.

Tip 7: Neem de zakelijke blogs over van je concurrenten

In principe kun je vrijwel onbeperkt zakelijk blogs blijven schrijven op je eigen website. Er zijn vaak tienduizenden blogonderwerpen in jouw niche waar je over kunt schrijven. Om verder uit te breiden kun je overwegen zakelijke blogs van je concurrenten over te nemen. De content van hun websites kun je op je eigen website plaatsen, maar je kunt er ook voor kiezen de websites aan te passen en door te linken naar je eigen producten. Op deze manier ga je meerdere posities innemen op de eerste pagina in Google. De kans wordt dan ook het grootst dat mensen op één van je zakelijke blogs terecht komen in plaats van, van concurrenten.

Conclusie: begin vandaag nog met zakelijk bloggen

In dit artikel heb ik je enkele goede tips gegeven om te beginnen met zakelijk bloggen. Ik kan echter goed begrijpen dat je nog met vragen zit en nog niet goed weet hoe je een zakelijk blog daadwerkelijk succesvol en winstgevend maakt. Het is immers belangrijk een SEO geoptimaliseerde en conversiegerichte zakelijke blog te hebben om het tot een groot succes te maken.

Als je hier meer over wil weten, dan kun je het beste aan de slag gaan met ‘de Affiliate Marketing Revolutie’. In deze videotraining leer je van A tot Z hoe je een zakelijke blog opzet die puur gericht is op het verdienen van geld met je blog door te scoren in de gratis, organische zoekresultaten van Google. Het verdienmodel dat wordt toegepast is affiliate marketing (producten van anderen promoten in ruil voor commissies), maar je kunt het ook toepassen voor je eigen producten en diensten.

Neem dus zeker eens een kijkje op de website als je succesvol wil worden met zakelijk bloggen! Via de onderstaande knop kun je vandaag nog aan de slag.

affiliate marketing revolutie cursus

Wil jij meer informatie over de Affiliate Marketing Revolutie?

Affiliate marketing is één van de meest lucratieve manieren om geld te verdienen op het internet en daarom heeft Jacko een gratis te volgen training opgezet waar je hier mee kunt beginnen!

Ja! Ik wil meer informatie!

Misschien was je hier naar op zoek?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *